Pedagogische visie

Wij werken met één overkoepelend leerplan ‘ZILL’, zin in leren, zin in leven. Binnen ZILL verbinden we de cultuurgebonden en persoonsgebonden doelen met elkaar. Binnen de cultuurgebonden en persoonsgebonden doelen kunnen we 10 domeinen onderscheiden. We streven ernaar om het leren en leven binnen elk domein niet los te zien van elkaar maar wel als één geheel.

We kijken uit naar een vlotte doorstroming tussen kleuter en lager onderwijs. Het nieuwe leerplan is leeftijdsgebonden en niet meer klasgebonden. We werken in de basisschool met leerlijnen voor leerlingen van 2,5 jaar tot en met 12 jaar. Door los te komen van klasgebonden leerdoelen is er meer ruimte voor differentiatie en meer ruimte om klasoverschrijdend te werken.

Kortom het ZILL-leerplan streeft hierdoor optimaal naar een inclusievere school en samenleving!

Binnen het ignatiaans opvoedingsproject werken wij rond 10 bewegingen. Wij zien ZILL als een meerwaarde die past binnen de krachtlijnen die we met ons ignatiaans opvoedingsproject willen uitzetten. De 10 bewegingen van ons opvoedingsproject en de 10 ontwikkelvelden van Zill gaan hand in hand.

De 10 bewegingen van het ignatiaanse opvoedingsproject

1. Vertrouwen geven: inzetten op vrijheid en verantwoordelijkheid
2. Zorg dragen voor leerlingen: cura personalis
3. Uitdagen tot meer: magis
4. Smaak geven: non multa sed multum
5. Reflecteren en kritisch kiezen: onderscheiden
6. De hele mens vormen: bekwaam, bewust, bewogen
7. Samenwerken, samen leven: eenheid in verscheidenheid
8. Perspectieven openen: God zoeken in alle dingen
9. Zorg dragen voor de wereld: “en todo amar y servir”
10. Handelen in dankbaarheid: terugblik

Download HIER de volledige tekst van het pedagogisch opvoedingsproject.